Friday, August 10, 2007

Hiroshima dragostea mea


Marguerite Duras – Hiroshima dragostea mea

Hiroshima dragostea mea este un scenariu de film ce a stat la originea cunoscutului film cu acelasi nume turnat în 1959. Precizez din start că această carte nu este un roman părând mai degrabă o piesă de teatru în care pe lângă succesiunea de replici se mai includ şi unele indicaţii şi precizări din partea autoarei.

Cartea relatează foarte scurta poveste de dragoste dintre un arhitect japonez şi o actriţă franţuzoaică venită la Hiroshima pentru a turna un film despre pace, imediat după cel de-Al Doilea Război Mondial, când pacea părea acum ascunsă printre dărâmături.

Nu ştiu ce-aş putea spune pentru a fi cât mai la subiect. Totul nu este decât o dragoste fugitivă însă deosebit de intensă ameninţată de imediata ei plecare. S-ar vrea o dragoste permanentă, consolidată de umanitatea din urma războiului, de imaginea oraşului ruină... S-ar vrea o dragoste pură, ceea ce până la urmă ar putea reieşi în urma replicilor lor... S-ar vrea... o ruptură din timp.

Este însă imposibil ca diferenţele să nu-i despartă... Timpul... Cultura... Propriile lor vieţi... Cea mai importantă diferenţă pe care insăşi protagoniştii o subliniază rămâne marcantă: viaţa lor rămâne la origine în oraşele de provenienţă:

Ea: Hiroshima e numele tău.

El: Da, Hiroshima e numele meu. Iar al tău Nevers. Nevers-în-Franţa.

Nota mea: 9. Pur şi simplu.

Am mai citit:

  • Ochi albaştri, părul negru
  • Amantul

No comments: