Saturday, February 16, 2008

Jurnalul unui bătrân nebun

tanizaki

Junichiro Tanizaki - Jurnalul unui bătrân nebun

Acest roman al lui Junichiro Tanizaki s-ar înscrie cumva în rândul acelora ce se scriu mai mult sub puterea sufletului, decât a aceleia a minţii. Aparent nu am de ce să susţin asta deoarece Jurnalul unui bătrân nebun nu dă dovadă de puritatea pe care am preţuit-o la Alexis, în Maitreyi sau în Invitaţie la vals. Fiind scris în maniera unui jurnal datând între 16 iunie şi 7 februarie, anul următor, acest roman surprinde problematica senectuţii din perspectiva unui bărbat japonez aflat în ultimul an de viaţă, cuprins de bolile bătrâneţii şi de gândurile trepidante ce-l fac încă să acorde vieţii un interes.

Pe langă evenimentele cotidiene pe care este nevoit să le trăiască, bătrânul în cauză dezvoltă o pasiune pentru Satsuko, soţia fiului său, ce pare că-i răspunde avansurilor bătrânului senil, nu însă suficient încât să nu-şi dea seama şi de legătura din afara căsătoriei a femeii asupra căreia el însuşi îşi arunca privirile. Jurnalul unui nebun este mai mult un roman descriptiv al vieţii unui bătrân decât unul analitic, scris din viziunea mai mult decât realistă a senectuţii. Finitudinea, aşa cum pare şi normal în acest caz, o constituie moartea descrisă prin notele personale ale fiicei bătrânului...

Recunosc că mi s-a părut interesantă această carte, în ciuda celor câteva puncte în minus pe care totuşi i le-am găsit. Îi acord nota 8 pentru că merită citită şi chiar dacă nu impresionează, nu se face uitat atât de uşor.

5 comments:

Anonymous said...

Observ ca Junichiro Tanizaki este un autor care a devenit "la moda" si in Romania.

Anonymous said...

eu cel putin nu am inteles nimic din carte lui...decat ca era nebun dupa Satsuko....si ca facea multe chestii scarboase...:)
sunt socata ca nu ai citit nici un Coehlo...:(
ar trebui sa citesti Veronika se pregateste sa moara....
:)

Liviu said...

am citit Coelho... 80% din ce a publicat. problema este ca l-am citit in alta etapa a evolutiei mele ca cititor, cand inca nu tineam blogul asta. coelho a fost la inceput pt mine. am citit veronika si mi-a placut mult...

Anonymous said...

desigur e deosebit de sensibila...:)
poate ar trebui sa scrii si despre el aici...

Liviu said...

pentru lecturile viitoare:)